Dag van het mecenaat

 

De volgende Dag van het Mecenaat zal als thema hebben: Wie betaalt onze kunst? Over de politisering van het particuliere geven.  

 

De datum van de volgende Dag van het Mecenaat wordt via deze website, via de Facebook pagina en de media bekend gemaakt.

 

Meer informatie kunt u aanvragen via het Contactformulier op deze site.

Dag vh Mecenaat 2, 2019: : volle zaal discussieert over Jonge bezoekers & Donateurs

De tweede Dag van het Mecenaat die Renée Steenbergen op 21 maart organiseerde, was een goed bezocht event met levendige discussies. Thema was: Jongere bezoekers en donateurs: hoe bereik je ze, hoe bind je ze?  Sprekers waren onder meer het Van Gogh Museum, muziekcentrum TivoliVredenburg en Sanquin. In het Compagnietheater werd druk gediscussieerd over investeren in jongerenbeleid, inzet van leeftijdgenoten bij speciale introducties voor first time visitors en gaming als nieuwe manier om jongeren te bereiken.

Het volledige programma vind je hieronder: 

Programma Dag van het Mecenaat 2, 21 maart 2019

Het thema van de tweede editie was: 

Jongeren en first time visitors. 

Hoe bereik je ze? Hoe hou je ze vast?  

 

PROGRAMMA*


13:30 uur: Ontvangst en registratie. 

 
14:00 uur: Organisator en dagvoorzitter Renée Steenbergen leidt het thema in: Wat weten we uit onderzoek over bezoek- en donatiegedrag van jongeren tot 25 jaar en de groep van 25 tot 35?

 

14:05: Welkom door Clayde Menso, directeur van Amerpodia,  onze gastheer die kosteloos het Compagnietheater beschikbaar stelt voor de Dag van het Mecenaat.

 

14:10-14:20: Renée leidt het thema in: Wat weten we uit onderzoek over bezoek- en donatiegedrag van jongeren tot 25 jaar en de groep van 25 tot 35?


14:20: Thema 1: Nieuwe publieksgroepen: etnische jongeren & first time visitors

 

Cultureel Jongeren Paspoort (CJP)


Het Cultureel Jongeren Paspoort werkt in co-creatie samen met jonge bezoekers bij het organiseren van events in kunstorganisaties. Accountmanager Marije Huijs legt uit hoe CJP hen betrekt bij het scheppen van een sfeer en benadering die first time visitors wèl aanspreekt.

 

 

 

14:35 uur: Van Gogh Museum


Directeur Publiekszaken Milou Halbesma van het Van Gogh Museumvertelt hoe dit internationaal bekende museum nieuwe publieksgroepen bereikt- met 2,2 miljoen bezoekers vorig jaar als resultaat. Focus van de presentatie ligt op het innovatieve project Van Gogh verbindt, waarmee etnische jongeren uitgenodigd worden het museum te bezoeken.


Programmamanager Martin van Engel zal toelichten hoe dit in 2017 gestarte traject verloopt en deelt de inzichten die de impactmeting door de Erasmus Universiteit oplevert.

 

 

 

 14:50: Discussie met de zaal
 

 15:00: Thema 2: Jonge gevers: hoe vind je ze, hoe bind je ze? 


Voordekunst


Bij crowdfundingplatform voordekunst hebben meer dan 200.000 donateurs ruim € 21 miljoen gedoneerd. Hiermee zijn 3.500 campagnes succesvol gefinancierd. Oprichter en directeur Roy Cremers licht de meest opvallende trends en ontwikkelingen nader toe en deelt zijn visie over het belang van crowdfunding als onderdeel van filantropie.

 

 

15:15 uur: Sanquin

Jan Bakker, campagnestrateeg van Sanquin, vertelt hoe deze organisatie 300 nieuwe bloeddonors wierf door een computergame in te zetten bij de werving. Via de game-community bereikte de bloedbank een nieuw doelgroep: jonge mannen tussen 18 en 35 jaar. 


Ruben Houkes van sportmarketingbureau 2Basics licht de game toe en de wijze waarop die inzet op bloed geven.

Sanquin geeft uitleg over de vervolgcampagne die deze zomer start met als doel de 'game-donoren' vaker te laten geven.

 

 

15:30 uur: Discussie met de zaal

 

 

15:40 - 16:05: Theepauze en netwerken
 

 

16:05 uur: Renée Steenbergen introduceert het derde thema van de dag: 
 

 

Thema 3: Kortingen voor jongeren: wel of niet, en wat levert het op?

 


16:10 uur: TivoliVredenburg

Manager marketing en communicatie Lieke Timmermans legt uit hoe muziekcentrum TivoliVredenburg  muziekplatform alle generaties bereikt, van Marokkaans-Nederlandse jongeren tot 70+ senioren, met een eigen huisstijl. Studenten mogen op donderdagavond gratis binnen.
Michiel Huisinga, manager Developent, gaat in gesprek met een jongere gever.

 

 

16:30: Jongerenvereniging Entrée:

Van deze vereniging zijn vooral studenten tussen 18 en 25 jaar lid. Zij kunnen het Concertgebouw bezoeken met 75% korting. Charlotte Wichers Hoeth, de marketeer van Entrée, vertelt hoe zij jonge muziekliefhebbers benadert en bindt.
Coordinator Micha Windgassen vertelt over de motivate van deze jonge muziekliefhebbers. Hoeveel procent van hen is op zijn 35ste bereid het volle tarief te betalen?

 

 

16:45 - 16:55: In gesprek met de zaal

discussie: wel/geen korting geven aan nieuwe publieksgroepen

 

 

16:55: Wrap-up door de dagvoorziiter

 

 

17:00u: Borrel in de bar van het Compagnietheater



Aanmelden kan via het contactformulier op deze site. Welkom! 



Hartelijke groet,

 

Renée Steenbergen

Organisator en moderator Dag van het Mecenaat
 

www.dagvanhetmecenaat.nl